28 november 2011

Flätor och kaninpepparkakor

I lördags började vi dagen med frukost på Café Château Forêt, mitt favoritställe i Helsingborg. Det var jag, Lukasz, Linus, Lotta och Christoffer. På bilden syns Lottas frukostbricka med maffig saffransbulle till frukost-efterrätt. Själv tog jag en Croque Madame, på deras goda surdegsbröd. Den är som en hel middag, så man klarar sig nästan hela dagen. Lukasz och Linus fick ägg och bacon till sin frukost.
Efter cafébesöket gick vi en runda på stan och jag fyllde på garderoben med bland annat innetofflor, en pyjamas och en skjorta. 
På hemvägen stötte jag på Josefin, så jag följde med upp till henne där vi kokade te och placerade oss i soffan, där vi pratade om allt möjligt och plockade de bästa bitarna ur en Aladdinask.
Sen gick jag hem till Lukasz och strax efter kom Eva över för att baka pepparkakshus. Fast jag kom på att jag behövde laga middag, så jag gjorde älgfärsbiffar och pasta med ungsrostade grönsaker och svamp medan Eva bakade.
Middagen intogs framför Så mycket bättre där jag fick galet mycket gåshud under Laleh's framförande.
Sen började vi prata om flätor och att Eva inte kunde göra inbakad fläta, så jag visade på mig själv och sen gjorde jag en på henne. Hennes hår visade sig dock vara himla svårt att fläta, det bara rann iväg mellan fingrarna, men någonting blev det i alla fall, även om det skulle behövas lite mer övning på henne.
När Eva hade gått hem tog jag tag i pepparkaksbaket. Jag tog ut alla delar till ett hus med den här formen. Vi bakade med färdig deg, och det blev ok, men den jäste nog lite för mycket i ugnen. Om någon försöker sig på samma sak kan jag rekommendera att flytta isär delarna något, eftersom de annars jäser ihop lite med varandra. I övrigt var det väldigt smidigt att bara kavla ut degen direkt på bakplåtspappret. Det gick hur enkelt som helst. Jag tryckte även ut några pepparkakskaniner. Så söta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar