9 juli 2012

PAJ MED SEMITORKADE TOMATER OCH FETAOST

Jag har på senare tid blivit nästan lite besatt av semitorkade tomater. Jag tycker om soltorkade tomater också, men jag tycker att de kan bli aningen för skarpa i smaken och hamnar smakmässigt lite väl långt från vanliga tomater. Semitorkade tomater är den perfekta kompromissen tycker jag. Förra veckan fick de hamna i en paj tillsammans med fetaost och lite timjan. Galet gott! Dessutom invigde jag min nya pajform.
Såhär gjorde jag. Något annorlunda pajdeg, men den gör man ju som man vill med. Kom även ihåg att det är svårt att torka tomaterna om man inte har varmluftsugn, det tar väldigt mycket längre tid.

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl fullkornsvetemjöl
100 g smör
ca 0,5 dl kesella

Fyllning:
300-400 g körsbärstomater eller andra små tomater
ca 1 msk olivolja
150 g smulad fetaost
2 krm torkade timjan
2 ägg
2 dl mjölk
1-2 tsk dijonsenap
0,5 tsk salt
svartpeppar

Blanda mjöl och smör till en smulig massa. Tillsätt kesellan och knåda ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, nagga med en gaffel och låt vila i kylskåp tills ugnen blir ledig.
Sätt ugnen på 125°C och varmluft.
Halvera tomaterna och lägg i en skål. Häll över olivolja och blanda så att alla tomater blir täckta av olja. Stjälp upp dem på en bakplåtspappersklädd plåt och vänd dem så att de har snittytan uppåt. Torka i varmluftsugn ca 1 timme eller tills de ser lagom torra ut. Tag ut dem ur ugnen och sätt upp temperaturen till 175°C. Sätt in pajskalet när ugnen är klar och grädda ca 10 min.
Vispa under tiden ihop ägg, mjölk, senap, timjan, salt och svartpeppar. Tag ut pajskalet och låt svalna en aning. Fördela ut tomaterna och den smulade fetaosten i skalet. Häll över äggstanningen och grädda i ugnen ca 25-30 min eller tills den har "stannat" och fått fin färg.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar