1 januari 2011

Dag två- strand och stad

Den andra dagen började tidigt, redan klockan sex. Vi tog det lite lugnt i lägenheten med en härlig frukost bestående av en massa färsk frukt och rostat bröd. Sedan smorde vi in oss grundligt med solskyddsfaktor 30 innan tog de få trappstegen ner till stranden. Mitt första dopp i Stilla Havet var superhärligt. Lite kallt i början innan man hade doppat sig, men sen hur skönt som helst. Salt och svalkande i hettan.
Vi provade på det där med bodyboard, men det var inte så lätt som det såg ut så jag gav upp ganska snabbt.
Under en promenad längs stranden råkade jag trampa på något som inte syntas och som gjorde jätteont i foten. Blev såklart lite rädd, men hoppades på det bästa och haltade bort till en lifeguard som tittade på det och trodde att det nog var en getingtagg jag hade fått i foten. Puh!
Efter stranden gick vi upp till lägenheten för att fixa till oss och laga spaghetti med köttfärssås.
Sen åkte vi till stan och gick en lång bit från Cirkular Quay till Darling Harbour. Här är utsikten från färjan när den kör in mot stan.
Vi passerade under Harbour Bridge där vi tog lite bilder.
Eftersom jag tycker om glass , men glass inte tycker om mig fick det bli en fruktsmoothie och lite people wathing i skuggan vid Darling Harbour.
Sen tog vi en taxi till Sydney Sky Tower för att åka upp och kolla hur staden ser ut uppifrån, men vi bestämde oss för att ta det dagen efter på grund av den långa kötiden till hissen.
Istället tog vi en sväng förbi Hyde Park som visade upp enorma fladdermöss. Fast jag läste någonstans att det egentligen är flygande hundar och att de har ett vingspann på en meter.
Sen åkte vi til Kings Cross och försökte leta upp en särskild restaurang, men vi hittade inte den så istället hamnade vi på "bästa tahiländska restaurangen 2007". Jag beställde crispy duck med färska grönsaker. Det var farligt gott. Anka är en av mina allra största favoriter.
Efter middagen tog vi mätta och trötta åter färjan hem till Manly och somnade bums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar