6 juli 2011

Rårörd vinbärssaft och somrig sallad

Nu blir det mer mat igen. Det är väl det roligaste om dagarna just nu förutom det fina vädret. Idag testade jag äntligen ett recept jag hittade i senaste Elle. Det är en sallad som innehåller coctailtomater, jordgubbar, en näve basilikablad, en finhackad vitlöksklyfta, olivolja, flingsalt och grovmalen svartpeppar. Det stod att den skulle vara god till grillat, men eftersom vi inte har någon grill slängde vi ner lufttorkad skinka istället och det blev såå gott! Så väldans somrigt och en underbar smakkombination. Och så blev det väldigt vackert på det gamla emaljfatet jag köpte på loppis i helgen.
Till det hade vi foccacia som jag bakade för länge sedan och hittade i frysen och så drack vi min favoritsaft som är egengjord och bor i en låda i frysen. Det är en rårörd vinbärs-och citronsaft med den mest lysande korallröda färgen man kan tänka sig och precis som med rårörd flädersaft tar man bara fram den ur frysen och skrapar loss så mycket man vill ha när andan faller på. Den är kanon att göra om man har en vinbärsbuske och inte vet vad man ska göra med bären. Jag gjorde den på vinbär från mina föräldrars trädgård.
Man gör den ganom att mosa ihop 4 liter rensade röda vinbär med saft och rivet skal från 6 ekologiska citroner. Häll på 3 liter kokt kallt vatten och ställ i kylen ungefär ett dygn. Sila saften genom silduk eller en diskhandduk och rör ner 1-3 kilo socker. Jag tar 1 kg eftersom jag förvarar den i frysen men om man vill ha den på flaska kan man ta mer och även tillsätta 2 teskedar atamon. Rör tills sockret löst sig och frys eller häll på väl rengjorda flaskor.

1 kommentar: