18 juli 2011

Roadtrip på Österlen

I lördags var det en helt fantastisk dag som tillbringades på Österlen med Josefin och Fredrik.
Först åkte vi såklart bil en stund och första stoppet blev Mandelmanns trädgårdar som var lite som en saga. Vi köpte kaka och kaffe i caféet och placerade oss med utsikt över odlingarna.
 Här stod jag och väntade jag på att min sojalatte skulle bli klar...mysigt!
Här är Lukasz tatelett med svartvinbärskräm och vaniljkräm med massa röda sommarbär på toppen. Jag fick citronmarängpaj med körsbär på toppen.
Superkelig katt ingick i priset. Åhh vill ha!
Efter fikat gick vi och tittade på grönsaker man kunde köpa med sig hem och sen tittade vi till hönorna och tuppen i finaste hönshuset. Glada grisar fanns där också, men de gjorde sig inte riktigt på bild. 
Sen åkte vi vidare. Det blev ett loppisstopp i Simrishamn, där vi efter ett tag insåg att loppisen var mycket större än vi trott från början och väldigt dyr så vi kände att det blev för mycket och så åkte vi vidare söderut istället. Nästa stopp blev Kåseberga där vi satte oss i solen på Vendel och beställde in rökta räkor med cironcrème. Det var supergott och utsikten var inte fy skam den heller där vi satt precis vid kajkanten och tittade på båtar och måsar.
Sen gick vi upp för backen och tittade på Ales stenar och tittade på alla skärmflygare som svävade över branten. Jag tänkte att det nog skulle vara underbart att hålla på med sånt. Men ganska farligt.
Nästa stopp på kartan blev Olof Viktors i Glemminge. Där var det fint och fullt av goda grejer.
Vi provsmakade grön tomatmarmelad och där fanns ett rum fullt med böcker.
Vi satte oss på en veranda för lite eftermiddagsfika. Jag tog sorbet och de andra tog små smörgåsar med pastej.
Innan vi åkte vidare köpte jag med mig två surdegslimpor.
Sen fortsatte färden mellan böljande fält med havet inom synhåll.
Stannade till en stund i Gislövshammar och gick barfota på stranden. Tittade på när Lukasz kastade macka, vilket han är mycket duktig på. Jag hittade väldigt många svarta och solvarma stenar som var så himla lena mot kinden.
Sen körde vi vidare till Brantevik där vi tittade lite i en antik/inredningsbutik och promenerade lite längs med hamnen.
Sista stoppet för dagen var Kivik där det blev kvällsmat i form av stekt sill på grovt bröd på Buhres.
Sen var det bara hemresa kvar i det vackra kvällsljuset och när vi kom hem var vi alldeles trötta av dagens alla intryck... precis som det ska vara på semesterns första dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar