14 oktober 2011

Kolasnittar med ingefära

Idag har jag bakat kolasnittar, som är bland de godaste kakorna enligt mig. De är ju dessutom superenkla att göra. Jag gjorde halva mängden eftersom jag hade ytterst lite bakpulver kvar hemma.
En hel stas gör du genom att låta 100 g smör bli mjukt i mikron. Blanda med 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver, 1-2 tsk mald ingefära, 1 msk sirap och 2,5 dl vetemjöl. Dela degen i två delar och forma till rullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta ut dem. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 10-12 minuter. Ta ut från ugnen och skär kakorna diagonalt.
Kakorna ätes med fördel nygräddade med ett glas mjölk, men går även alldeles utmärkt att frysa. Själv ska jag ta med mina kakor ut på äventyr i helgen.

Idag har jag även gjort min gamla vanliga men helt fantastiska crunch-müsli, som kanske också skulle kunna gå under benämningen granola. Men recept på den sparar jag till någon annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar