4 november 2011

New York - Onsdag

Denna regniga dag inleddes med frukost på good enough to eat, som låg på andra sidan gatan från café Lalo som vi var på dagen innan. Även detta ställe hittade jag genom att googla, och det visade sig vara omåttligt populärt. Fick vänta en stund på bord och när vi gick förbi senare i veckan var det lång kö utanför. Vi hade tur med andra ord. Stället var riktigt mysig och eftersom det var halloween-tider hängde det fullt av pappersdödskallar i taket. Jag åt banana walnut pancakes med jordgubbssmör vid sidan av. Himla gott, fast jag känner ändå inte att pannkakor är frukost. Men jag ville ändå testa det en dag till frukost när vi hade tagit oss hela vägen till USA. Hemma håller jag mig till helst till flingor, gröt eller mackor. Mätta och belåtna promenerade vi till American Museum of Natural History, alltså naturhustorika muséet, som låg bara några kvarter från vårt hotell.
Stora dinosaurieskelettet i entréhallen. Häftigt!
Vi gick först och tittade på afrikanska däggdjur. Så magnifikt! Alla djur är riktiga och uppstoppade och står i montrar som är inreddda för att efterlikna deras naturliga miljö.
Sen gick vi till rymdavdelningen. Lukasz älskar ju rymden och jag har nog aldrig sett honom så lyckligt som just då. Vi gick runt där en lång stund och kollade på rymd-bilar, meteoriter och allt möjligt.
Vi gick in här och tittade på en film om Big Bang, sen gick vi en våning upp och kollade på en film om stjärnor på deras IMAX-biograf.
Sen gick vi äntligen tillbaka till djuren igen. På avdelningen för biologisk mångfald var det himla spännande med en massa samlingar av allt man kan tänka sig.
Nästa rum var Ocean Life där det hängde en blåval i naturlig storlek i taket. Denna var dock inte uppstoppad utan på låtsas. Hjälp så stor den var! Där fanns även sälar, delfiner, isbjörnar, valrossar, fiskar och en massa annat kul.
Sen gick vi till dinosaurieavdelningen på översta våningen. Väldigt häftigt och helt ofattbart. Inte på riktigt liksom.
Efter det kom avdelningen för utdöda djur. Där fick man en väldigt bra överblick över det här med grov vs nätt benstomme.
Vi missade alla avdelningar med människor och olika folkslag och även avdelningen för asiatiska däggdjur. Den hade jag velat se, men muséet är så himla stort så det går knappt att se allt. Vi avslutade i rymdbutiken där Lukasz gick loss totalt och vi nästan fick släpa iväg honom.
Det var eftermiddag och vi var helt slut av alla intryck och allt promenerande så det var faktiskt skönt att gå därifrån och bara ta en massa fina minnen med sig.
Vi kom dock inte längre än till den mexikanska restaurangen Frida som låg precis bakom muséet. Där inleddes den sena lunchen med en god mexikansk mojito (tequila istället för rom).
Förrät ingick till lunchen så vi tog supergod kycklingsoppa. Älskar det! Själva huvudrätten vet jag inte vad det var, och den var inte så vacker, så den fick inte komma med på bild, men den var god som tur var.
Efter det gick vi och provade zoom-objektiv till min kamera. Köpte det inte där och då, vilket var tur, för jag hittade det mycket billigare senare under veckan på J&R.
Det blev lite mer shopping innan vi mötte upp Fredrik och Josefin och alla de andra bröllopsgästerna i lobbyn på Royalton, där de bodde. Där var det jättemörkt och gick knappt att ta några bilder, men jag lyckades dock fånga någons snygga cocktail på bild.
Eftersom detta var dagen innan bröllopsdagen blev det inte så sent. På hemvägen tog vi lite nattamat på Bubba Gump (från Forrest Gump ni vet). Ett riktigt hak, i skydd mot regnet på Times Square, men maten var faktiskt riktigt god. Jag tog någon sallad med räkor och god dressing och mannen åt en massa massa räkor. Nämnde jag att han är allergisk mot räkor?
Sen var det bara att åka till hotellet för att tömma minneskort, ladda kamerabatterier, förbereda mentalt, sova, och hoppas på bra väder inför det ärofyllda uppdraget att nästa dag agera bröllopsfotograf och för Lukasz både bröllopsfotograf och bestman!

1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder som vanligt! :)
    Skulle verkligen vilja se dinosaurieskeletten själv någon dag...

    SvaraRadera