16 februari 2012

Lite Malmö, semmeldelning och second breakfast

Förra helgen var vi på snabbvisit i Malmö och hade det hur bra som helst. Åkte på fredagen vid tio på kvällen för att möta upp Anna och Christian. Gick en sväng till Grand, där jag inte varit tidigare, men som var som ett stort vardagsrum. Ingen musik och inget dansgolv. Bara en massa folk och soffor och bord. Mycket bra vardagsrum enligt mig. Vi träffade en massa folk vi kände där och kom inte därifrån förrän de stängde. Då gick vi hem till Christian och sov på hans världsköna soffa. Bilderna är från hans lägenhet. Kameran fick inte följa med ut.
På lördagsmorgonen var det finfrukost med finbesök i Christians kök. Anna kom dit med Sara och Erik och lite senare kom även Christoffer dit. Vi åt sillsmörgåsar och drack te och precisionsbryggt kaffe och lyssnade på Litchi's frukost-playlist.
Efter frukosten gick vi ut på stan och kikade i affärer. Köpte två tröjor och en minimuffinsplåt (som nog ska användas som mini-paj-plåt)
När affärerna började stänga gick vi till Hollandia, ett sånt där gammalt anrikt café, där jag och Anna delade på världens mest ovärda semla. Den kostade 40 kronor och innehöll för lite kardemumma och för lite mandelfyllning. Den smakade helt enkelt för lite. Så det så! Men teet var gott. Liksom sällskapet! Några av de få bilder som finns från denna dag är från semmeldelningen som är en liten historia för sig. Det var nämligen väldigt knepigt och kladdigt att dela en semla med en ovass bakelsegaffel. Ja ni ser ju...
Det gick till slut.
På kvällen åkte jag hem till Helsingborg och förberedde lite inför söndagen. Då kom nämligen Eva och Ian på besök. Vi bjöd på second breakfast. Det var ju inte så brunchigt eftersom det varmaste och matigaste vi hade var stekt bacon och kokt ägg. Men jag hade i alla fall bakat frallor, svängt ihop en tonfiskröra och gjort smoothie. Kexen jag bakade förra veckan fick också vara med och alla pålägg vi hade i kylen. Och groddar såklart. Det känns så självklart med groddar för mig (tack för det mamma), alla borde göra groddar. Till efterrätt hade vi passionsfrukt och melon som Eva hade tagit med sig.
Har jag sagt att jag älskar frukost?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar