2 oktober 2012

PRETZEL BITES

De här delikata skapelserna är alltså Pretzel bites, små bullar som man bakar på samma sätt som vanliga pretzels, fast man formar degen till bollar istället. De är väldans goda nybakta med en klick smör på och ett glas mjölk att dricka till. Öl går säkert också bra, men då jag inte är så glad i öl överlåter jag det testandet till någon annan. Receptet hittade jag i Sweet Paul Magazine, men vilket nummer det var minns jag inte. Jag har i alla fall tagit mig friheten att översätta receptet till svenska och modifiera lite lätt.

Det här behövs till 40 st:

2 tsk torrjäst 
3,3 dl 40-gradigt vatten
3/4 dl farinsocker
ca 9 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat eller bakpulver
Grovt salt eller havssalt

Lös upp jästen i vattnet, tillsätt farinsocker och arbeta in mjölet tills degen precis släpper bunkens kanter. Täck degen med plastfolie och låt jäsa ca 45 min. 
Sätt ugnen på 250°C. Koka upp en stor kastrull med vatten medan du delar degen i 40 bitar och rullar till bollar. Tillsätt bikarbonat i vattnet och lägg ner degbollarna en eller ett par i taget. Låt dem koka 10 sekunder  innan du tar upp dem och lägger dem på bakplåtspappersklädd plåt. Det blir lagom med två plåtar med 20 bollar på varje. Strö på salt medan de fortfarande är blöta så att det fastnar, och snåla inte! Grädda i ugnen 8-10 min eller tills de är gyllenbruna. Låt svalna på galler och avnjut sedan med smör och mjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar