23 januari 2013

EN VIT VECKA

Ja en vit vecka blev det förra veckan då vi stoppade in nästan hela Lukasz familj i två bilar och tutade upp till fjällen, närmare bestämt Tänndalen. Jag har nämligen fördelen att via jobbet hyra ett härligt gammalt timmerhus där, och eftersom det är lågsäsong nu kom vi undan rysligt billigt. Nackdelen med att åka såhär tidigt är dock att det är väldigt kallt och det är dagsljus ungefär mellan nio och tre på dagen. Det kallaste vi hade i skidbacken, i dalen, var -28 grader. Det var i princip outhärdligt och den dagen blev det bara fyra åk. Det varmaste vi hade var -12, vilket upplevdes som rena värmeböljan i jämförelse. Fördelen är att allt är billigare och man är i princip ensam i backen och på restaurangerna. Man får bästa servicen och mycket plats. En annan bra grej var att vi såg en flock vackra vita snöripor.

På onsdagen gjorde jag en riktig idiotgrej och skadade mig. Genade genom en skog och var övertygad om att det var en slänt på andra sidan ner till pisten. Men inte! Värsta diket rakt ner och jag föll pladask 1,5 meter och tog smällen med hakan. Blev otroligt chockad och grät i några timmar. Det blev ett besök i läkarstugan, men det var nog inget värre än en lätt hjärnskakning. Fick väldigt ont i käken och ont i huvudet och nacken, men det mesta har gått över nu. Känner fortfarande av det lite, men det blir bättre hela tiden. Framför allt lärde jag mig en värdefull läxa!

I övrigt blev det mycket bastu, spel och brasa. Bilderna är sådär, eftersom jag bara hade med mig min lilla Canon Ixus. Men man får ju en uppfattning i alla fall! Den första och sista bilden är utsikten från vårt sovrum en solig morgon. De andra snöiga bilderna är tagna ungefär två minuter innan jag skadade mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar