29 januari 2013

PEANUT BUTTER / JORDNÖTSSMÖR

peanutbutter
peanutbutter
När jag var liten trodde jag att jordnötssmör var något alldeles förskräckligt kemiskt som var väldigt komplicerat att tillverka och var extremt onyttigt. Jag kunde nog aldrig föreställt mig att det var nästan precis tvärtom! Ärligt talat så finns det nog inget enklare. Att koka ägg kräver avsevärt mycket mer kunskap och engagemang. Det enda man behöver för att göra jordnötssmör är en matberedare och jordnötter såklart. Jag använde nötter som var rostade och saltade och säkert inte har mycket näring kvar, men man kan gärna använda naturella nötter.

Häll önskad mängd nötter i matberedaren och kör på full effekt. Först blir det smulor, men efter ett tag frigörs oljorna ur nötterna och det blir allt krämigare. Om man vill  ha en lösare konsistens kan man tillsätta lite naturell olja och om man vill ha ett sött smör tillsätter man socker, sirap eller honung.
Beroende på matberedarens effekt och mängden nötter tar det olika lång tid att göra, men för mig tog det bara två-tre minuter. Man kan behöva pausa ibland för att skrapa ner nöthack från kanterna. Jag förvarar mitt jordnötssmör i skafferiet, men i kylen håller det nog längre.

Framöver tänker jag testa att göra smör av alla nötter jag kan komma på. Macadamiasmör, pistagesmör, mandelsmör, hasselnötssmör, pekansmör, valnötssmör och så vidare... I will go nuts!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar