12 januari 2011

Dag fyra- Nyårsafton

Vi hade funderat länge på vad vi skulle göra på nyårsafton. Till slut hade vi kommit fram till att vi skulle åka till Bradleys Head, som är en långsmal halvö varifrån man har finfin utsikt över operhuset och Harbour Bridge.
Som vanligt de senaste dagarna startade vi morgonen  med en god frukost hemma i lägenheten.

Här är vår supersöta tandkräm
Sen packade vi ihop en rejäl picknick och gick ner till hamnen i Manly. Där köpte vi med oss varsin caesarsallad och vi tjejer köpte varsin hatt för att skydda oss mot solen.
I Sydney firas nyår ungefär som Valborg firas i Lund. Man sitter i en park en hel dag, men till skillnad från Lund får man se fina fyrverkerier innan man går hem. På vissa ställen närmare operahuset måste man komma redan klockan åtta på morgonen för att få plats. Vi kom till Bradleys Head via buss och taxi vid tretiden på eftermiddagen och det fanns mycket plats kvar. Vi var inte ända ute på spetsen av halvön utan höll till vid en park på ena sidan. Från parken kunde man också gå en bit genom skogen och komma ner till en strand som heter Athol Beach. Vi parkerad oss under ett stort skuggigt träd i parken och gav oss på våra sallader. Det första som hände efter att jag satt min gaffel i salladen var att jag och maten blev attackerade av en kokaburra! Jag blev så rädd så jag spillde åt alla håll. Sen satt fågeln där i trädet precis ovanför oss och stirrade lömskt på mig så att jag knappt vågade äta.
Resten av eftermiddagen förströdde vi oss med att läsa, spela kort och sola.
När det började skymma gick vi ner till stranden och tog oss en plats.
Ju närmare nio klockan blev desto mer folk kom det till stranden och fler och fler båtar fyllde viken framför oss. Vid nio hade de nämligen ett fyrverkeri för barnen, så att de kan gå och lägga sig sen. Fint tycker jag. Fyrverkeriet var kalasfint med smileyfaces, hjärtan och stjärnor.
Därefter följde ytterligare tre timmars väntan innan det riktiga nyårsfyrverkeriet satte igång. Det var så mäktigt och fantastiskt vackert! En dröm som gick i uppfyllelse.

Så fort den sista raketen fyrats av skyndade vi oss därifrån för att hinna med bussen hem till Manly. Busschauffören var på gott humör så alla passagerare fick åka gratis. Ett bra slut på en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar