14 januari 2011

Dag sju- Fraser Island

Vaknade en timme för tidigt, alltså klockan fyra, eftersom jag glömt ställa tillbaka min klocka. Tyckte allt det var lite mörkt när jag gick upp. Lyckades dock somna om och gick upp närmare klockan sex igen. Vi tog en taxi till Aussie Trax där vi bokat jeep och campingutrustning. Fick kolla på en informationsfilm om regler och säkerhet innan vi fick bilen och tutade iväg till färjeläget. Väntade ett tag och spanade på en död sköldpadda som flöt i vattenbrynet. Sen backade vi på färjan och gick upp på däck där vi låg och solade tills vi var framme på Fraser Island, som är världens största sandö och helt annorlunda från vad jag hade föreställt mig. Nästan hela ön är täckt av tropisk regnskog och vägarna är extremt skumpiga.
Det finns knappt några asfalterade vägar och alla fordon som kör på ön måste vara fyrhjulsdrivna. Man får nästan bara vistas på öns östra sida där det är sandstrand längs hela öns sträckning. Det är på stränderna man tar sig fram enklast och snabbast. Inlandsvägarna är inte att rekommendera även om de är vackra. Dock måste man passa sig för tidvattnet när man kör på stranden. Man får inte köra där två timmar före eller efter högvatten.
Vi körde en bit på stranden och parkerade sedan för att gå de tre kilometrarna genom skogen till Lake Wabby. En så himla fin plats. En liten bönformad trädkantad limegrön sjö med en brant sluttande öken rakt ner vid ena sidan. Det var superhäftigt, har aldrig sett något likande. Vi låg vid sjön ett tag och tog sen ökenhållet tillbaka till bilen.
När vi körde till affären i Eugong för att köpa is att fylla kylboxen med såg vi en dingo som låg vid vattenbrynet. Efter affären körde vi norrut och letade upp en plats vid stranden där vi satte upp vårt camp. Monterade tält och gasolkök och värmde upp lite exklusiv spaghetti bolognese.
Solstickan släng dig i väggen, here comes the redheads!
Om man har rester eller diskvatten på Fraser måste man gräva ner det minst en halvmeter för att inte locka till sig dingos. Efter maten och disken var det helt mörkt ute och vi satt uppe en stund på en sanddyn och tittade på stjärnorna innan vi kröp in i våra tält.