22 mars 2011

Dag tjugoåtta- Om att förströ sig i Greymouth

Dagen började med trevlig frukost i sällskap av trevligt äldre engelskt par på vårt B&B. Sen åkte L för att lämna bilen på en verkstad vi fått adressen till från bolaget vi hyrt bilen av. Jag stannade och läste lite i trädgården i det fina vädret. När L kom tillbaka gick vi in till stadens lilla centrum där vi kollade i några butiker, fikade och shoppade några smågrejer.
Sen gick vi och tittade till Bilen, men det hade inte hänt så mycket där, så vi bestämde oss för att leta upp havet istället. Vi tänkte att man kanske skulle kunna bada. Efter ungefär tjugo minuters tråkig och konstig väg var vi framme på den konstiga stranden. Den var hur lång som helst, folk bodde alldeles framför den, men den var helt öde och oskött.
Den var i och för sig stenig och sluttade brant ett par meter precis innan vattenbrynet, men där var ändå fint och hade potential. Det var precis som att staden inte visste att den bodde granne med havet!
För övrigt kan nämnas att de flesta städer i Nya Zealand känns som hämtade ur någon gammal western-rulle.
Sen gick vi tillbaka till verkstaden och fick då reda på att bilen skulle behöva vara kvar över natten eftersom de väntade på en reservdel som skulle komma från Christchurch. Vad skulle vi ta oss till! Fast i lilla Greymouth, utan bil att ta oss på någon utflykt, stekande varmt och soligt utan möjlighet att bada.
Vi gick och beställde lunch på ett café och bestämde att vi skulle gå på bio på kvällen. Sen gick vi några rundor till på stan och sen hem och vilade lite innan det var dags att fixa till sig för att gå på middag. Vi gick till en restaurang i en stor gammal tegelbyggnad, som troligen varit ett bryggeri back in the days. Min mat var tyvärr inte så god så jag sneglade längtansfullt på L's hamburgertallrik. Efter middagen blev det dock en smaskig efterrätt till biofilm i form av Burlesque.