29 november 2011

Första advent

I söndags var det ju första advent, för i år alltså. Jag räknade ut att det var min 105:e advent.
På morgonen åkte jag med Linus och Lotta till Framtid, en stor loppis som ligger i utkanten av Helsingborg. Vi var där när de öppnade, men ändå var det knökfullt med folk. De har inte öppet så ofta och dagen till ära hade de liveband som spelade julmusik och så var det gratis glögg och pepparkakor i caféet. Jag hittade adventsljusstaken på bilden ovan och en metallstekspade att ta upp pepparkakor med. Jag och Eva upptäckte kvällen innan att jag saknade en sådan. Vi hann även med en sväng inom Väla och IKEA.
När jag kom hem dekorerade jag mitt nya fynd med mossa och satte ner fyra ljus. Jag tycker det blev fint!
Sen kom Josefin över och bakade Lussekatter med mig. Det var nog första gången sedan hemkunskapen tror jag. Har aldrig blivit av bara. Denna gång tog jag fasta på alla tips och trix jag samlat på mig från släkt och vänner och bullarna blev kalasbra!
 Fyra plåtar tror jag att det blev och nu är frysen full av de söta gula bullarna.
När bullarna var färdiga kom även Josefins man Fredrik hem till oss och vi hade adventsfika i vårt lilla kök.
När gästerna hade gått hem smälte jag socker i en stekpanna för att limma ihop mitt pepparkakshus. Jag smetade på ganska mycket socker på den glappande taknocken så att inte kristyren skulle rinna igenom.
Så här blev resultatet och det blev nog precis som jag ville ha det. Åtminstone i år. Nästa år kanske jag vill trycka fast ett berg av godis. Jag gillar när det känns snöigt, så jag hällde även över stösocker och florsocker innan kristyren hann stelna.
Så fin var min etthundrafemte advent.

2 kommentarer:

  1. Så fina bullar, det var andra bullar än mina =)

    Hoppas att allt är bra med dig. Fin blogg du har och fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Va fint huset blev, det ser verkligen juligt ut!

    SvaraRadera