4 december 2011

Snart har helgen vecka 48 tagit slut...

Vecka fyrtioåtta försvann lika fort som den kom i en jobbdimma med inslag av regn, blåst och mörka morgnar. Aldrig har det passat så bra att lyssna på denna låt.
Det roliga kom på fredagen då jag kom hem och satte på hög musik och dansade lite för mig själv. Sen gjorde jag mig i ordning och cyklade hem till Josefin. Vi fortsatte att lyssna på hög musik och dansade lite tillsammans. Så fick vi en helt galen idé om att kanske åka till Rio över nyår. Vi får se hur den planen utvecklas.
Sen gick vi till Dahlberg och beställde drinkar. Jag fick en mycket god improviserad drink med bland annat passionsfrukt i.
Lite tilltugg behövdes också. Kaprisfyllda oliver och rostade mandlar.
Josefin ville inte vara med på bild, men det fick hon vara ändå. Hon är ju så fin!
Under kvällen avhandlades alla viktiga ämnen vi kunde komma på och några oviktiga. Det blev ytterligare en drink, men till slut stängde Dahlberg och vi promenerade hem. Innan vi skildes åt bestämde vi att vi skulle gå ut o äta frukost morgonen efter.
När jag vaknade på lördagen tyckte jag att det var så ruggigt väder att jag inte ville röra mig ute mer än nödvändigt, så jag ringde till Josefin och föreslog att vi skulle äta frukost hemma hos henne istället. Det visade sig vara en alldeles utmärkt idé. Vi bakade scones, kokade te och tände ljus, medan regnet smattrade mot rutan. Josefin har massor med fina teburkar man kan titta på i väntan på att sconesen ska bli färdiga i ugnen.
Till slut var de klara och vi åt dem med lemoncurd, apelsinmarmelad och lagrad prästost. Supergott! Efteråt tittade vi på bilder från hennes möhippa och diskuterade böcker.
Sen gick jag till en nyöppnad Second Handbutik och blev besviken över att alla fina möbler var märkta ej till salu, så det visade sig att det enda man kunde köpa där var kläder, lite böcker och några julsaker. Men jag hittade faktiskt ett skärp för en tia.
Sen gick jag hem och städade och tog en tupplur innan det var dags att bege sig iväg för att träffa Evelina. Vi möttes i mataffären och inhandlade en massa godsaker och gick sedan hem till henne dit även hennes pojkväns syster kommit.
Så lagade vi mat. Det blev små spenatpajer, baconinlindade dadlar, oliver, päronskivor och sallad på ruccola, körsbärstomater, fetaost och granatäpple. Hur gott som helst.
Efter middagen intog vi soffläge och lyssnade på fin musik och skrattade en hel massa. Sen var det dags för efterrätt, chokladfondant med hallon och hallonkesella. Mums! Det blev också lite dans och bläddrande i glossigt magasin och lite outfitplanering inför kommande skojigheter. Många bilder blev det däremot inte...
Söndagsfrukost den andra advent intogs tillsammans med min älskade man hemma i köket. Earl-Grey från New York, hembakat vörtbröd, ägg i kopp och två tända ljus i staken. Brödet är helt magiskt om man tycker om vörtbröd, recept kommer snart.
Det visade sig att frukosten blev vår sista måltid vid det här köksbordet. Vi har nämligen lånat bordet på obestämd tid (drygt tre år) av Eva. Men hon har precis flyttat till ny lägenhet och kommit på att bordet skulle passa utmärkt i hennes nya kök. Så jag har spanat efter bord några veckor nu och hittade till slut ett på blocket. Lukasz ringde på det efter frukosten och prutade ner priset en del och så körde vi en timme till Skurup för att hämta det. Vi hade varit noga med att kolla upp att benen gick att montera av, annars hade vi inte fått in det i bilen. Det är ett antikt bord, och bilder kommer så snart vi har städat av det och ställt i ordning det. När vi kom tillbaka till Helsingborg tog vi Evas bord och åkte hem med det till henne och adventsfikade framför de levande ljusen kakelugnen.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg! Blir riktigt avundsjuk på hur mycket du hann göra :)

    SvaraRadera
  2. Och ändå hann jag inte hälften av allt jag tänkt göra. Som att putsa skor, sy i knappar, julpynta och julbaka...

    SvaraRadera