9 november 2011

New York - Fredag

Dagens frukost intogs vid lunchtid på ett franskt bistroliknande ställe nära där vi bodde. Lukasz och Lennie tog Croque Madame och jag tog Manhattan Clam Showder, alltså musselsoppa. Sen hoppade vi på tunnelbanan från 79:e gatan och åkte till Ground Zero. Där var det inhägnat, med kö för att komma in, så vi gick upp i något hus istället och kollade ner på parken innanför stängslen. Det var typ jaha, hmm, ok, nu går vi...
Pretzels finns att köpa vid små vagnar överallt längs gatorna i New York.
 En vanlig Subwaynedgång
Efter Ground Zero gick vi till Wall Street. Ockupanterna hade tydligen flyttat sig från den delen av gatan vi gick på, så dem missade vi. Wall Street var inte heller så intressant i mina ögon. Men det gick ju snabbt att se det.
Nästa anhalt var 66 Pearl Street där Fika ligger. Ett Svenskt café, med filialer på tre ställen i staden.
Där köpte vi in några chokladpraliner, te och kaffe. Hur gott som helst!
Efteråt var jag bara tvungen att få hälsa på mannen bakom pralinerna, Chocolatier Håkan Mårtensson från Hanaskog. Det är nämligen så att jag förut jobbat ganska länge i samma projekt som hans bror, som då berättade spännande saker om sin bror i NY. Så jag fick till slut hälsa på honom och förklarade vem jag var och han undrade om vi redan hade fikat, vilket vi ju hade, men han gick ändå och hämtade några riktiga godbitar som vi under stor koncentration skulle låta smälta på tungan.
Och rätt som det var började det poppa i munnen,vilket var helt galet, och det visade sig  vara en bit som skulle symbolisera jordbävning i hans Earth-pralin. Han har skapat en serie chokladbitar efter de fyra elementen vatten, jord, vind och eld. Hjärtat nedan smakade förresten helt underbart av hallon och passionsfrukt.
Håkan sällskapade med oss en bra stund och vi pratade om allt möjlig trevligt och så kom vi fram till att han kände en av de andra tjejerna bland gårdagens bröllopsgäster och de hade varit ett gäng på Fika tidigare samma dag och provat choklad. Ja vad säger man... Världen är liten!
Nöjda och belåtna spatserade vi vidare och hamnade på elektronikkedjan J&R, där jag köpte ett nytt kameraobjektiv med zoom. Har ett fast objektiv nu, så det ska bli kul att testa det nya.
Sen kom vi äntligen till det jag hade väntat på hela dagen. Brooklyn Bridge.
Bron levde totalt upp till mina förväntningar! Jag tyckte den var hur fin som helst, med sin historia, sin patina och utsikten över staden och vattnet från den. Dessutom kändes det lite extra i hjärtat eftersom jag, när jag var liten hade en stor bild över sängen, föreställandes Brooklyn Bridge i nattskrud med stadens glittrande lampor i bakgrunden. Hur många gånger har jag inte legat vaken och fantiserat om att får komma dit någon gång... och nu var det verklighet!
Sen lämnade vi bron bakom oss gick lite norrut. Hittade fin trappa som var helt folktom.
Sen var vi plötsligt i China Town. Där frestades man av alla härliga grönsaker som såldes på gatorna. Ska kanske tillägga att vi nu var mycket hungriga.
Vi var på väg till The Meatball Shop på Lower East side, men då det var lång kö för att få bord gick vi runt hörnet till Pink Pony istället. Där fanns det plats för mig och min man. Det var så himla skönt att sitta ner efter dagens långa promenad. Pink Pony var mysigt och det bakre rummet liknade lite ett stall, vilket det kanske hade varit en gång i tiden, men vi satt i främre delen.
 Vi började med att beställ rosa bubbeldricka.
 Sen kom min huvudrätt. Pasta med musslor. Underbart gott! Åhh vad jag älskar pasta!
När maten hade sjunkit lite gick vi ut i mörkret och passerade Katz's Delicatessen, den bästa delin  i New York. Har synts med i tv-programmet Bizzare Foods och är känt för sin gudomliga pastrami som tydligen kommer i överflöd på deras mackor. Vi gick in och kollade läget och gick sen vidare.
Vi gick även inom American Apparel, där Lukasz köpte en massa fina kläder.
Sen tog vi metron norrut för att möta upp ett gäng som hade firat Madeleine på hennes födelsedag. Vi gick till en bar där ett liveband spelade skön jazz och vi beställde drinkar och champagne. Det var väldigt trevligt, men alla var helt slut och lite sega. Så som det kan bli när man rusar runt överallt hela dagarna och sover för lite.
Här är vi nästan hela gänget när vi lämnade stället för att åka hem och sova.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar