12 december 2011

Ginger bisquits

O boy, do I love these cookies!
I helgen har jag bakat Gingerbisquits, vilket jag gör varje jul eftersom de är så väldigt omtyckta bland släkt och vänner. Dessutom blir det så väldans många av en sats att man gott och väl kan ge bort de flesta, vilket jag kan rekommendera eftersom det nog inte är så bra för midjemåttet att äta upp alla själv. Självklart kan man göra en halv sats eller kanske ännu mindre. Det tar många timmar att baka ut en hel sats.
Jag har aldrig stött på dem på någon annans kakfat än mitt eget, men de finns att köpa överallt i England samt i en del tebutiker i Sverige. Godast och lite sega i mitten blir de om de inte står i ugnen för länge.
För att inte tala om den makalöst goda degen...


Till 160-200 kakor behöver du:

500 g strösocker
saft + rivet skal av en ekologisk citron
2,5 dl ljus sirap
2 dl vispad grädde
250 g smör, smält och avsvalnat
900 g vetemjöl (ca 15 dl)
2 msk ingefära
2 msk bikarbonat

Sätt ugnen på 125°C.
Blanda sockret mad saft och skal från citronen. Tillsätt sirap, vispad grädde och avsvalnat smör. Blanda vetemjöl, ingefära och bikarbonat i en annan bunke och blanda sedan ihop allt till en deg. Låt degen vila några timmar i kylskåp, gärna över natten.
Forma degen till små kulor, ungefär som en chokladtryffel i storlek, och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Jag tycker det blir lättast om man tar en rejäl bit av degen och formar till en rulle och sen delar upp i lika bitar att rulla kulor av. Jag brukar lägga 20 kulor på en plåt, eftersom de flyter ut väldigt mycket i ugnen.
Grädda mitt i ugnen ca 22-30 min. Tiden kan variera mycket beroende på ugn och om du kör på varmluft blir nog gräddningstiden ännu kortare, trots att man då har lägre temperatur. Mina fick stå inne 23 minuter i gammal hederlig över-och undervärme.
Kakorna går bra att förvara i en burk i rumstemperatur flera veckor, men går nog även alldeles utmärkt att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar