6 december 2011

Superenkelt vörtbröd

Sitter hemma med feber i kroppen och ont i huvudet, men tänkte att jag ändå kunde lägga upp receptet på mitt favoritvörtbröd, som är hur enkelt som helst att göra eftersom det bakas på bikarbonat istället för jäst. Jag tycker att vanlig köpevört är supertråkig nu när jag börjat baka efter detta receptet. Brödet blir mustigt, håller sig saftigt länge och går utmärkt att frysa. Eftersom vi bara är två i hushållet brukar jag dela bröden på hälften innan jag stoppar dem i frysen. Om du ofta bakar med bikarbonat hoppas jag du vet att det finns större burkar av den varan i butikens bakhylla till skillnad från de små påsarna i kryddhyllan.

Till två bröd behövs följande:

2 dl rågkross
4 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl
4 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 msk malen pomarans
1 msk malen nejlika
1,5 msk malen ingefära
0,5 msk malen kardemumma
1 dl linfrön
2 dl russin (helst ljusa ekologiska sultanrussin)
0,5 dl mörk brödsirap
5,5 dl julmust
4 dl filmjölk

Sätt ugnen på 200°C.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner sirap, julmust och filmjölk. Klicka ner den lösa smeten i två smorda avlånga bakformar, ca 1,5 liter. Jag brukar dock klippa till en bit bakplåtspapper som täcker botten och långsidorna, så att endast kortsidorna behöver smörjas. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp och låt svalna under bakduk.

Jag tillsätter ibland lite extra av kryddorna, vilket bara gör det ännu godare. Vill man ha ett sötare bröd kan man ta mer sirap, men då får man minska på någon annan vätska. Det viktiga är att det totalt blir en liter vätska.

Ett vörtbröd kan även blir en jättebra och uppskattad present om du är bortbjuden på festligheter eller har knytkalas till jul. Linda in brödet i papper eller en kökshandduk och knyt ett fint snöre om. Låt fantasin flöda bara! Jag tog en bit brunt presentpapper, en vacker virkad duk och ett juligt snöre.

3 kommentarer:

  1. Hej! Har bakat det brödet ikväll. Det blev jättebra. Skulle dock minska kvantiteten av malen nejlika då smaken kan lätt ta över resten i min smak. Kram!

    SvaraRadera
  2. LiLy: Kul att det blev bra! sen är det ju alltid så att alla föredrar olika smaker, jag gillar mycket nejlika men min mor tyckte precis som du att det tog över lite. Man kan ju experimentera tills man hittar sin favoritsmak :)

    SvaraRadera