27 februari 2012

Home sweet home

Tänkte att vi skulle ta oss en titt på hur det ser ut hemma hos oss. Vi bor i en mörk vindslägenhet som är drygt tjugo meter lång och cirka tre till fyra meter bred och endast har fönster som vetter mot norr. En riktig utmaning att inreda med andra ord. Eftersom det är en hyresrätt finns det ju en del tråkiga, fula och stökiga hörn som inte är lönt att gör något åt eller värda att visa, så jag har koncentrerat mig på mina favoritställen. Jag börjar i köket eftersom det är det bästa rummet att vara i.
I ett hörn av köket finns en vägghylla där det har samlats en massa grejer som används flitigt eller är fina att titta på. Där står bland annat två små rådjur som stod på vår bröllopstårta. Fast det är en sanning med modifikation eftersom restaurangen slängde de som faktiskt stod på tårtan och jag fick köpa ett par nya. Men vi låtsas att allt är som det ska. Nedanför hyllan trängs Moccamastern  med en massa burkar med varierande innehåll.
Från köket är det väldigt nära till sovrummet som är mitt näst bästa rum. Där är det mest vitt, svart och högblankt trä. Jag gillar det. Det är en typisk sån där grej som är sjukt oinne, men som jag bara råkar älska. Blankt blankt blankt. Jag tror att kärleken skulle kunna ha sitt ursprung bland pianon och musikinstrument.
Det här skåpet har från början inhyst en inbyggd radio, vilket jag vet eftersom jag såg ett exakt likadant skåp i en second-handbutik med just en radio i. Fast mitt skåp är fyllt med skor. Hittade det på blocket och tutade ner till Malmö för att hämta det. Fyndade soffbordet i samma veva.
Det här skåpet hittade jag i ovan nämnda secon-handbutik för några hundralappar. Det väger typ ett ton och tog nästan livet av tre unga män på vägen upp till fjärde våningen.
Några av mina favoriter är de här valarna. Hittade en för några år sedan i en antik/loppis-butik och blev kär vid första ögonkastet. Ett litet tag senare hittade jag en till likadan på en gatuloppis, och den hade minsann en liten etikett som avslöjade att den var handgjord i Boda. Finfina grejer det! Jag har googlat runt flera timmar för att försöka hitta något om när de tillverkades men jag kan bara konstatera att de måste vara från innan 1964, då Boda och Kosta började samarbeta. Den lilla valen i mitten fick jag av Lukasz när han kom hem från Tjeckien i höstas. Nu är det en hel valfamilj.
I en hörna i sovrummet står en skolplansch som är lite läskig. Funderar på att ersätta den med något annat.
Sängen är en av de finaste sängarna jag vet och fyndades till halva priset på Ilva för snart fyra år sedan. Älskar den franska känslan. Det där rottingmaterialet som är på huvudgaveln är en storfavorit.
På väg från sovrummet till vardagsrummet passerar man en vägg med svartvita fotografier. Där hänger än så länge mamma, pappa, mormor, gammelmormor, Lukasz mamma och hennes morföräldrar. Svampbilden har pappa tagit på den tiden han framkallade bilder själv. Originalet hänger, och har alltid hängt hos mina föräldrar, och jag gjorde mig en kopia eftersom det kändes så tomt att bo utan den.
Sen kommer man till hallen där det hänger en stor spegel med guldram. Även den fyndad på blocket. Vi fick den till och med hemkörd.
På motsatt vägg i hallen hängen en gammal vapenplansch från marinen.
I vardagsrummet står två bokyllor som huserar lite mer än bara böcker. Man kan faktiskt hitta det mesta där.
En rad med röda saker. En antik rysk docka från St Petersburg, en ny från Budapest, två gamla dalahästar, en raketpenna från Barcelona, en robot från New York och ett läppbalsam. Allt är presenter utom raketpennan som Lukasz köpte till sig själv.
Om man ligger i soffan ser det ut såhär.
En hög med filtar och en isbjörn man kan klappa på i brist på husdjur.
Snyggaste högtalarna enligt mig. Köpta på samma ställe som den första glasvalen, kanske till och med vid samma tillfälle.
Hemmakladdad väggdekoration.
Stilleben som ständigt förändras. Mustasch-trycket inhandlades i Melbourne och har sedan rest i en turkos ryggsäck genom hela Nya Zeeland, mellanlandat i Sydney, Singapore och London och till slut hamnat här i Helsingborg. Lampan köpte jag när jag var sjutton och den ska snart bytas ut mot en jag håller på att renovera. Det blir nog en stor helvit pjäs, gjord av samma man som gjort den kurviga palisander-skålen. Elefanten köpte jag på Illums bolighus i Köpenhamn förra året. Vårt hem innehåller verkligen väldigt många djur-saker. Många fler än de som synts till i detta inlägg. Och det finns alltid plats för djur tycker jag!

2 kommentarer: