10 april 2012

Långfredag i huvudstaden

På skärtorsdagens kväll flög jag till Stockholm för att hälsa på min kära vän Valerie. Kom fram ganska sent så vi bara drack te och pratade en massa innan det var dags att bli nedbäddad i soffan.
Vaknade upp till det här fint dukade frukostbordet på fredagsmorgonen.
Efter frukosten var det dags att göra sig i ordning. Jag ägnade mig även åt lite smygfotografering.
Spanade in boksamlingen i vardagsrummet medan vi väntade på att bli upphämtade av några av Valeries vänner för avfärd mot Fotografiska.
Där var det utställning av Anton Corbijns verk och vi började med att se dokumentären, vilket gav väldigt mycket när vi senare tittade på bilderna.
Vi tittade även på utställningarna med fotografier av Steve Scapiro, André Kertész och Marcus Bleasdale
Sen gick vi upp till caféet för att få någonting i magen
Spanade på fina maränger...
...och snurriga rulltårtor.
Men beställde en grillad macka med skinka och västerbottenost.
Utanför de stora fönstren snöade det och var grått som en yllefilt. Vi bestämde att vi var klara med fotografiska och blev hemskjutsade igen.
Tog det ganska lugnt ett tag och gjorde oss i ordning för andra gången samma dag innan dagens chaufför med sällskap dök upp på fördrink.
Sedan promenerade vi till Odenplan, för vi hade bokat bord på Tranan, som tydligen varit öppet varenda dag sedan det öppnade någon gång 1929. Imponerande.
Vi var hungriga och mumsade i oss en del bröd innan vi äntligen fick in vår mat.
Jag och Valerie hade beställt exakt samma sak, nämligen hummer och Cava. Väldigt gott, fast inte lika gott som maten på Ed's Lobsterbar i NY. Till efterrätt beställde jag citronsobet som var så galet god. Koncentrerad smak och syrlig så att tungan krullade sig och perfekt isig konsistens, långt ifrån sias sötkletlöddriga historia.
Skål för oss!
Efter maten gick vi vidare och tog en drink innan vi traskade hem genom mörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar