7 maj 2012

Corn fritters

Jag har insett att det som jag och min mamma har lagat så länge jag kan minnas och vi kallar biffar, är sådant som på engelska kallas fritters. Det har lagats morotsbiffar, rödbetsbiffar, bönbiffar, ärtbiffar, zucchinibiffar och så vidare. Som alla fritters/biffar handlar det bara om att ha någon slags finfördelad grönsak som inte är för vattnig och blanda med ägg och valfritt mjöl eller havregryn och krydda.

Min absoluta favorit av alla biffar är ändå majsbiffar eller corn fritters. Jag gjorde sådana igår och smaksatte med chipotle för att jag älskar den rökiga smaken och har det i allt. Bara salt och peppar är kanon, men spiskummin funkar också om man vill att det ska smaka tacos.

Mängden jag gjorde blev lagom till två personer.
Jag tog två små burkar avrunnen majs och körde några varv i matberedaren, som råkade stå framme. Normalt brukar jag bara mosa med en gaffel. Hällde över i en skål och blandade ner ett ägg, två matskedar majsmjöl, salt, svartpeppar och lite chipotlepasta (1-2 tsk blir lagom eller några stänk chipotletabasco). Så var smeten var klar!
Värmde olja i en stekpanna och klickade ut små plättar och stekte på medelvärme. Efter några minuter när de fått fin färg vände jag på dem och stekte klart på andra sidan. Lätt som en plätt!

1 kommentar:

  1. Gjorde dessa idag,fantastiskt goda! Tack för att du delade med dig av detta recept, kommer jag använda flera gånger. <3 majs!

    SvaraRadera