5 maj 2012

Vår i Köpenhamn

I måndags var det ju en klämdag, så vi tog ledigt från jobbet och for till Köpenhamn. Det är så himla smidigt och billigt med båten och tåget. 180 kr tur och retur kostar det. Som vanligt åker vi bara till Köpenhamn när det är superfint väder. Det var väl upp mot tjugo grader kan jag tänka.
Vi promenerade från Nørreport mot Strøget, helt utan mål eller mening, men bestämde oss för att köra en favorit i repris på Illums takterrass. Det var verkligen ett guldkorn så tidigt på dagen. Folktomt, soligt, fin utsikt, nästan en egen servitör, skön jazzmusik i bakgrunden och riktigt gott kaffe.
Såhär ser det ut vid baren innan man går ut på terrassen.
Vi satte oss i varsin sån här. Ser kanske inte så skön ut, men skenet bedrar.
Vad har han på lur?
En brownie! Riktigt god, med hasselnötter och vispad grädde.
En dubbel espresso till det. Och smällkarameller till naglar.
I Köpenhamn ser alla hus ut som dockskåp.
Efter fikapausen gick vi till min favorit Illums Bolighus för att titta och klämma på alla fina saker. Spanar alltid på de här fina fåglarna som en dag ska få komma hem till mig.
Tog en tur bort från huvudgatan och hamnade på Gråbröderstorget, där jag inte hade varit förut. Där var det fullt av restauranger och barer, vilket verkade himla trevligt. Måste testas någon gång.
Sen gick vi i en del affärer samtidigt som vi rörde oss bort mot Nyhavn, där jag pinsamt nog inte heller varit förut. Men vad kan man väl annat än älska det!
Vi hade blivit hungriga vid det här laget och placerade oss på en av restaurangerna och beställde in varsin hamburgare. 
Lukasz testar nya kameran och  jag kör på med min gamla vanliga.
Jag är så glad för att jag ska få äta snart!
Vår fina utsikt.
Efter maten promenerade vi vidare ut mot havet till det stora trädäcket, som tydligen brukar vara fullt med folk, men inte den här dagen.
Kantiga Skuespil huset. Vi var bara där några minuter innan vi vände tillbaka in mot stan.
Väldigt publik bänk med texten privat.
Sagobokshus på en innergård.
Gick runt i lite fler affärer och träffade finaste fiskarna i en inomhusdamm.
I en annan liten butik hittade jag ett exemplar av min favorithundras, Shiba. Om jag någon gång skaffar en hund blir det nog en sån här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar