10 september 2012

PARIS DAG 1

Som en del av er kanske redan vet var jag och Lukasz i Paris förförra helgen. Här kommer en bildkavalkad från första dagen. Vi åkte dit på onsdagskvällen och kom fram sent. Checkade in på vårt hotell, mysiga Hostellerie du Marais, och begav oss sedan ut i natten. Restaurangköken hade stängt och vi var ganska trötta, så vi gick bara till Place de la Bastille och köpte varsin crêpe och satte oss på en bänk och spanade på folk. Sen gick vi  till hotellet för att sova så att vi skulle vara pigga och utvilade nästa dag.
På väg till torsdagens frukost såg vi ett rosa hus, ett ytterst sällsynt fenomen i Paris där ungefär alla hus har någon typ av vit-grå-beige kulör.
Passerade även den här vackra affären full av godsaker. Observera: Passeade.
Frukost intogs på Café Charlot, ett ställe som Elsa Billgren tipsade om i senaste numret av Elle. Vi hittade flera användbara tips i hennes Parisguide. Caféet var precis sådär bistroaktigt som man vill att det ska vara.
Jag beställde underbara eggs Bénédictine
Blev proppmätt.
På bordet bredvid blåste det lite sådär Amélie de Montmartre-iskt. Väldigt poetiskt.
Efter vår sena frukost gick vi i några mysiga butiker i Marais, bland annat stekheta Merci, livsstilsbutiken som säljer allt från kläder, parfym och möbler till husgeråd och skrivböcker. Lade märke till att de bland annat säljer Höganäs nya serie. De har även några mysiga caféer. Hade väldigt gärna suttit i deras bokcafé om jag inte redan hade varit full av frukost.
Hittade en fin innergård nära vårt hotell...
...och en fantastiskt festlig skylt.
Efter en kort paus på hotellet fortsatte vi vår vandring runt i Paris.
Hittade fina saker i skyltfönster.
Gick förbi fina Chez Julien, som jag läst om lite överallt. Väldigt tjusigt, men recensionerna på maten är inte de bästa.
Sedan gick vi över till Ile de la cité för att titta på Notre Dame.
Vi tog baksidan först.
Och sedan framsidan. Jag har ju redan varit i Paris och sett allt som man "ska" se, så vi gick inte in i/åkte upp i några saker. Vi koncentrerade oss på roligare saker...
Som att promenera längs med Seine och njuta av det underbara ljuset, färgerna och värmen.
Träden var, trots värmen, mycket höstigare än i kalla Sverige.
Pose-paus på kajen.
Älskar denna bilden. Den fångar känslan väldigt bra tycker jag.
Mindre än fem minuter efter att bilden togs började det regna, men vi var snabbt inne på ett trevligt litet café på ön, där vi beställde kaffe och gudomlig pistage-crème brûlée och såg caféet fyllas av människor, som liksom vi väntade ut regnet.
Lite senare var marken nästan torr och man kunde gå ut igen. Gick över en bro och hade fin utsikt mot Eiffeltonet.
Längs med floden kan man köpa det mesta.
Vi tog en konstpaus vid Louvren. Snurrade runt runt framför glaspyramiderna.
Vi tyckte att det hade blivit lite kyligt efter regnskuren, så vi tog metron till Galeries Lafayette, där vi gick på varsitt håll i en timme. Jag dreglade över skor, sniffade på parfymer och provade läppstift. Provade även några klänningar och en jättefin kappa, som dock gick loss på en lätt reducerad månadshyra. Men prova är ju gratis vettja!
Under tiden hann Lukasz bland annat med att åka upp till taket och knäppa den här fina bilden och några till.
Sen åkte vi  tillbaka hotellet och gjorde oss i ordning för att äta middag. Vi gick dock inte många meter innan var hamnade på det lilla gemytliga restaurangkantade torget Place du Marché Sainte-Catherine vid Rue d'Ormesson. Vi hade spanat in platsen kvällen innan när vi gick från metron till hotellet. Jag har aldrig hört talas om det, eller läst något om stället och om man kollar på google maps verkar det inte ha något namn. Jag tyckte att det var himla trevligt, särskilt eftersom där inte var någon trafik.
Vi satte oss på La Terrasse Sainte-Catherine och började med att beställa in en flaska champagne och gåslever. Vad annat kan man väl göra i Paris.
Vår utsikt från bordet.
Luaksz fyller glasen med Champagne...
...och jag dricker, överlycklig över att äntligen få sitta på en ljummen uteservering och dricka Champagne i Paris. Sen kom det gåslever, som jag åt för första gången i hela mitt liv. Supergott, dock väldigt fett. Men man behöver ju inte äta det varje dag tänker jag. Till huvudrätt tog jag en sallad med chèvre och valnötter eftersom jag redan var ganska mätt. Den var också god, fast det var synd att de hade strött på en massa rosépeppar, som enligt mig gör sig allra bäst i en glasburk längst bak i kryddskåpet. Lukasz åt underbara Moule marinière. Jag fick smaka.
När vi hade ätit färdigt begav vi oss till det ytterst trevliga stället Derrière/Andy Wahloo på 69 rue des Gravilliers i Marais.
Där beställde vi galet goda drinkar och dansade oss svettiga till bland annat Lykke Li-remix. Den bästa drinken var den violsmakande Aviation. Mycket bra om man som jag älskar viol!
Till slut tyckte vi att vi borde gå hem. Man vill ju inte missa en enda minut av Paris och hur man än gör är det omöjligt att få ihop tiden. Bästa och sämsta lösningen vore att inte sova över huvud taget. Men vi valde att sova och smälta vår fantastiska dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar