4 december 2012

GRANATÄPPLE

Granatäpple
Nu är det vinter och därmed säsong för granatäpplen. Kan det möjligtvis vara den vackraste frukten som finns? På torghandeln säljs de billigt, men de stänger tidigt, så det är inte alltid man hinner dit. För att få ut kärnorna delar man frukten på mitten, tar eventuellt bort lite av det vita, lägger den med snittytan ned mot handflatan och bankar på skalet med en träslev eller annat lämpligt redskap. Håll till över en stor bunke och akta kläder och ömtåliga saker då det lätt stänker en del.
Jag äter kärnorna som de är direkt ur en skål eller blandar dem med annan frukt till en fruktsallad.

Livet i övrigt består just nu av en del julförberedelser. December kom och så även snön. I helgen blev det storstädning och lite julpiffande, men det är en del kvar att göra. Har inte fått i ordning någon adventsljustake än eftersom jag inte har något att lägga i. Såg att Fröken Sohl hade lagt polkagrisar i sin. Väldigt smart idé! Funderar även på att köpa en julspecialtidning, men vet inte vilken. Någon som har tips på en bra?

I söndags passerade vi julskyltningen på stan, inget jag direkt uppskattade, bara galet mycket folk, men vi passerade mest som sagt. Vi gick och hämtade vännerna Evelina och Daniel och flydde sedan in på Espresso House där det blev en njutbar kopp kaffe och pepparkaksmuffins. Vägg i vägg med fiket ligger butiken Tretton där jag äntligen hittade och köpte en ny varm vinterjacka. Som jag hade letat! Den är mörkblå i vaxad bomull och uppbyggd av nio olika lager, men ändå tunn. Det låter ju bra, och hittills har den fungerat. Dessutom var det femton procents rabatt just då, vilket såklart gör det hela ännu bättre.

Jag har en chokladkalender att öppna lucka i varje dag och har sett första avsnittet av julkalendern på tv. Jag som annars knappt tittar på tv och tycker att det mesta är skit har någon slags tv-högtid för tillfället. Det är julkalendern, På Spåret, Downton Abbey, Historieätarna, Kinas Mat och Jakten på det perfekta livet. Förra veckan tittade jag även färdigt på web-ungdomsserien Portkod 1321 som framkallade många känslor och hade hög igenkänningsfaktor. Jag placerar den i samma mentala byrålåda som Glappet (1997) och Spung (2002), två eminenta ungdomsserier som båda gått på SVT för många år sedan. Glappet verkar faktiskt finnas i sin helhet på Youtube nuförtiden.

På agendan framöver står pepparkakshusbakning, julfest på jobbet och jakt på några bra kängor man kan gå i snö med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar