13 mars 2013

HANOI

Vi kom till Hanoi en söndagkväll och tog en taxi in till stan tillsammans med två svenska tjejer vi hade träffat på flyget. Det tog en liten stund innan vi hittade vårt hotell eftersom vi blev avsläppta en bit därifrån. Vi bodde i gamla stan. Efter en stund på hotellet behövde vi hitta något att äta. Det var sent och inte så mycket öppet längre, men vi hittade ett ställe på gatan där vi kunde köpa varsin nudelsoppa med en massa tillbehör. Bredvid där vi satt och åt bevittnade vi hur en kille brände offergåvor(låtsaspengar) vid trottoarkanten. En helt vanlig kvällsföreteelse. Efteråt tog vi en promenad genom nattmarknaden som bara hålls på helgerna. Där hittade man mest krimskrams som vanligt.
Morgonen efter gick vi ut i ett fuktigt, men ganska varmt Hanoi och siktade in oss på sjön som ligger i gamla stan.
I sjön finns det en ö med ett litet tempel på och man kommer dit via den här bron.
Tjusig entré.
 Från en annan vinkel.
 Bonsaiträd fanns det gott om.
Luften var mättad av rökelse så vi blev snurriga och lämnade stället ganska fort.
Vi tog en promenad runt sjön istället vilket tog sisådär en tjugo minuter. På träden kunde man ana att det var lite höst.
Vietnam var ju en fransk koloni i en herrans massa år, vilket syns väldigt tydligt på arkitekturen. Det var en av de saker jag såg mest fram emot att se i Hanoi.
När vi hade rundat nästan hela sjön var det dags för paus, så vi gick in på en restaurang vid sjöns nordvästra sida och fick ett bord med utsikt över sjön. Även om det inte var mycket till utsikt så var det nog en av de bättre staden hade att erbjuda.
Det här var nog det finaste i mitt synfält där jag satt och smuttade på en Margarita.
Cykeltaxi, ett ytterst vanligt fenomen och så fort man tittar på en ropar han som kör och vill att man ska åka med.
Överallt på gatorna kan man köpa mat och grönsaker och vi tog återigen en nudelsoppa till lunch. Denna gång med fisk och dill. Har nog aldrig tidigare stött på dill utanför skandinavien, vilket var intressant, och väldigt gott. På ställena där man köper streetfood sitter man på pyttesmå (oftast blå) plaststolar, så att man har knäna uppe vid hakan, och så visar man med fingrarna hur många skålar soppa man vill ha, eller försöker på engelska. Som tillbehör får lime och chili samt en assiett full med olika typer av koriander, citronmeliss och thailändsk basilika. Vi dricker oftast kallt grönt te till och slevar i oss maten med ett par pinnar och en sked av tunn bockad plåt. Har man tur hittar man ett ställe i en avsides gränd, annars får man äta till ljudet och doften av de tusentals motorcyklar som befolkar gatorna.
Vi gick runt hela dagen i gamla stan, där man på varje gata säljer en viss typ av saker. Vi promenerade på gator som sålde plåtgrejer, blommor, träprodukter, tapeter, godis och en massa annat.Vi sicksackade mellan motorcyklar, pyttesmå hundar och fåglar i bur.
På kvällen åt vi faktiskt mat på en restaurang och beställde in ett gäng olika rätter. Sen blev det sängen, för morgonen efter bar det iväg till Halong Bay, men det tar vi i nästa inlägg.
Såhär i efterhand kan jag väl säga att Hanoi nog är den värsta platsen jag besökt, även om det finns en mängd positiva grejer. Jag har ju inte varit i hela staden heller utan bara i gamla stan, men jag har åkt buss och taxi genom andra delar och det verkade inte skilja sig nämnvärt. Det jobbigaste tyckte jag var ljuden, dofterna och föroreningarna från trafiken samt att ta sig fram i den. Den fuktiga luften var heller ingen höjdare och smutsigt var det. Det positiva är att det är galet billigt, god mat och att man kan ta sig fram hyfsat på engelska.