5 april 2013

NHA TRANG

Jag vet att jag ligger långt efter med uppdateringar, men det är dåligt med internet på Nya Zeeland och bloggande ligger inte högst upp på listan just nu. Tänkte dock visa lite mer om vad vi hittade på i Vietnam för en månad sedan. Efter vår utflykt till Ha Long Bay spenderade vi ytterligare en natt och en förmiddag i Hanoi innan vi tog ett inrikesflyg ner till strandparadiset Nha Trang, som är för ryssar vad Thailand är för svenskar. Vi kom fram på kvällen och bilden ovan togs under en månskenspromenad längs med stranden och vi bara njöt av det varma, betydligt torrare klimatet. Det var precis vad vi behövde just då.
Vi hade bokat fyra nätter på hotellet och fick således tre hela dagar som spenderades på stranden, liggandes under ett parasoll, med en bok i ena handen och en fruktdrink i den andra. Ett och annat dopp i havet blev det också. Temperaturen är jag inte säker på, men jag tror den låg på ca 33 grader om dagarna och kanske 25 på natten.
En typisk lunch fick helst se ut såhär. Färska vårullar som var helt beroendeframkallande.
Hängde en hel del på mikrobryggeriet Louisiane Brewhouse, som ligger precis vid stranden och har grym mat och pool. God öl hade de också såklart. T.o.m enligt mig som egentligen inte dricker öl.
Jag provade nästan alla deras sallader. Vietnamesiska såser och dressingar är så galet goda, så jag tog alltid sallad och/eller färska vårullar.
Åhh, jag blir så ruskigt sugen nu när jag ser denna bilden. Måste lära mig göra vietnamesiska såser när jag kommer hem!
Såhär såg det ut när man stod på stranden och tittade ut. På ön där borta i fjärran ligger Vinpearl (De har vita bokstäver på berget, precis som Hollywood-skylten i LA), något slags luxuös resort och nöjesfält, som man tar sig till via linbana från fastlandet. Dit åkte vi inte eftersom linbanor inte riktigt är Lukasz kopp te.
När vi inte låg på stranden gick vi runt lite i stan eller låg i sängen på hotellet och kollade på Twin Peaks.
Sista dagen åt vi exakt samma sak till lunch som till middag. Färska vårrullar och gratinerade musslor med jordnötter. Det var förstås gott eftersom vi kopierade hela måltiden till kvällen.
Vi hade några ytterst härliga dagar i Nha Trang, som må vara ett paradis i viss bemärkelse, men var lite för mycket stad för att jag skulle falla pladask. Det byggs precis överallt, så vi vaknade varje morgon till mångfalden av ljud från byggarbetsplatser. Men det gör ju inte så mycket när man ändå ska upp. Maten var fenomenal och likaså alla färska fruktdrinkar man beställer när man ligger på stranden. Det bästa med Nha Trang, ska enligt guideboken vara att åka ut bland öarna, men det hann vi tyvärr inte med. Vi hade det bra nog på fastlandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar