31 mars 2011

Dag trettio- Franz Josef Glacier

Paninifrukost intogs på ett café i Hokitika och efter en liten runda på stan körde vi vidare söderut. Vattnet i alla floderna vi passerade blev mer och mer isblått och såg fantastiskt inbjudande ut, men man kunde ana att det nog var ganska kallt.
Strax efter lunch var vi framme i Franz Josef, en liten by några kilometer från glaciären. Vi gick till i-siten och bokade in oss på en halvdags glaciärtrek. Bokade även ett motellrum dit vi åkte för att lämna våra väskor. Sen blev det hamburgerlunch på ett litet hak brevid trek-arrangören. Vi blev dock allt mer tveksamma över vad vi gett oss in på eftersom regnet bara tilltog minut för minut. Men vi bestämde oss ändå för att köra på och gick till arrangören där vi utrustades med regnkläder, grova kängor, varma strumpor, mössa, vantar och kramponger (isdobbar till skorna).
På grund av det dåliga vädret var vi bara en liten grupp på åtta personer och två guider som åkte iväg med buss. När vi parkerat väntade en kort promenad genom regnskog innan vi kom ut på den stora stenslätten framför glaciären. Då var det tydligen två kilometer kvar till basen på glaciären och det tog en stund att vandra dit på grund av terrängen, regnet och de tunga kängorna. Väl framme vid basen väntade en tung uppförsbacke-etapp på den grusklädda glaciärfronten. Det regnade väldigt mycket och man såg inte så bra för man behövde ha luvan uppe, vilket gav en tunnelseende.
Precis innan den bara isen började stannade vi och snörade på oss våra kramponger. Bilderna blev som synes inte bra eftersom kameran låg i en vattentät plastpåse.
Sen var det bara att traska på, ett steg i taget, men tungt nedtramp för att få grepp om isen. Vi gick upp för istrappor och kröp genom trånga isgrottor och klättrade genom hål i isväggarna. Det var häftigt och man blev fort varm, så vantarna fick åka av. Vi gick lite upp och ner och hit och dit och tittade in i en spricka på den vackra djupt blå isen. Om det är fint väder stannar man en stund på en platå och njuter av läget, men vi begav oss nedåt igen och vandrade över stenslätten och genom skogen tillbaka till bussen.
När vi var tillbaka i byn igen och lämnat tillbaka all utrustning gick vi till en mysig restaurang och pustade ut. Det hade trots vädeleken varit ett kanonäventyr som vi inte hade velat missa. Till middag beställde vi anklår med kumara, palsternacka och andra goda tillbehör.
I biljettpriset för glaciären ingick även inträde till Franz Josef Glacier Hot Pools dit vi kom en halvtimme innan de stängde. Det var mycket mysigare än Hanmer Springs. Fast så var det också mörkt och knappt några människor närvarande. Vi han precis prova alla pooler innan vi var tvugna att gå upp oh lämna stället.
Resten av kvällen spenderades som vanlig framför teven på motellrummet.