25 april 2011

Dag trettiotvå- Fallet från himlen och ner till Queenstown

Så fort vi checkat ut fån motellet tog vi oss ner till i-siten för att höra oss för om möjligheten att hoppa fallskärm under dagen. Damen bakom disken ringde till arrangörerna och meddelade att jag kunde få plats att hoppa om vi körde ut till flygplatsen omedelbums! Vi hade inte ens hunnit äta frukost, men jag ville så gärna och tio minuter senare var vi ute på Skydive Wanaka där jag fick välja hopphöjd och se en kort informationsfilm om hur hoppet går till. Jag valde att hoppa från den högsta höjden, 15.000 fot, som innebär 60 sekunders fritt fall innan fallskärmen vecklas ut.
Så fick jag på mig overall och sele och fick träffa min stranger Jeff (ställets slogan är Strap yourself to a beautiful stranger). Jag hann även bekanta mig med ett mycket trevligt svenskt par som också skulle hoppa.
Sen fick vi gå ombord på det lilla flygplanet och snart hade vi luft under vingarna. Jeff pekade ut allt vi kunde se nedanför och det var fantastiskt vackert med de bergkantade turkosa sjöarna. Vi såg till och med ända till Queenstown. När det började närma sig spännde Jeff ihop oss tightare än tight och jag tog på mig mössa, skyddsglasögon och handskar. Vi var sist ut ur planet och han frågade om jag var nervös, jag sa nej och han svarade att jag var helt crazy. Sen hasade vi oss fram och satte oss med dinglande ben i flygplanets öppning, gjorde den rätta hoppositionen och så var det bara luft luft luft! Haha! så härligt och häftigt det var. Vilken frihetskänsla och ett underbart pirr i magen av lycka. Galen utsikt, blås i öronen och jag minns att jag var lite orolig över att mina skor skulle blåsa av. Vissa tror att de ska dö, medan vissa är rädda för att tappa skorna. Så är det bara.
Sen vecklades den knallrosa kalasfina fallskärmen ut och det blev tyst och lugnt. Vi fingled och pratade om allt vi såg. Landningen gick så smidigt så vi kunde stå upp hela tiden. Sen var jag, trots att jag kommit ner på marken, helt upprymd och uppe i det blå resten av dagen!
L var stationerad på mark hela tiden och när jag kom ner pratade vi lite mer med det svenska paret och bestämde att vi skulle ses på kvällen i Queenstown.
Vi lämnade flygplatsen och åkte in till Wanaka igen för att få i oss lite frukost innan vi körde vidare.
Färden till Queenstown tog bara en dryg timme och såhär fint var det när vi började närma oss.
När vi kom fram gick vi direkt till i-siten och fick hjälp med att boka hotell. Kravet var fin utsikt och pool, vilket vi fick på Rydges, precis vid strandkanten.
När vi kom dit installerade vi oss gensat i bubbelpoolen och njöt av det varma vattnet i den något kyliga luften. Senare blev den en bit mat i hotellbaren.
Sen gick vi de få minuterna till centrum i jakt på en bar. Det härliga med Queenstown är att de faktiskt har ett utbud till skillnad från de flesta andra städer i NZ. Till slut hamnade vi på en skybar med öppen spis och efter en stund med en pineapple mojito i handen fick vi sällskap av våra nya svenska vänner. Efter ett tag gick vi vidare till en irländsk pub och sist till ett fullpackat högljutt uteställe. Innan hemgången tryckte vi i oss varsin pizzaslice som vi köpte i ett hål i väggen.
Vi hade en supertrevlig kväll och det var väldigt skönt att spendera en kväll någon annanstans än på ett hotellrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar