19 november 2011

New York - Söndag

Denna soliga fina dag började med en halv bagel på ett bageri nära vårt hotell. Andra halvan gick jag upp med till Lukasz som var kvar på hotellrummet. Sen åkte jag till Wholefoods, en mataffär (kedja) som bara säljer varor som är organic och natural. Helt underbart att bara gå runt där och kolla på all bra och fin mat. Jag köpte kaninformade kex och en "baster" (stor pipett som man öser exempelvis kalkon med). Sen promenerade jag till Flatiron Building och knäppte några bilder.

Precis bredvid ligger Madison Square Park, där jag gick in och spanade på en massa ekorrar. De var verkligen överallt. Älskar dem, så fina! Parken i sig var väldigt liten.
Den här lilla filuren trodde jag skulle hoppa på mig. Jag var bara en halv meter ifrån eftersom jag inte har någon zoom. Efter parkbesöket gick jag nåt kvarter till Victoria's Secret och inhandlade ett tjusigt stycke underplagg och tog sedan metron till stoppet Christopher Street, där det såg ut så här.
Därifrån gick jag nåt kvarter till Bleeker Street. Där var det hur mysigt som helst med en massa fina butiker och det kända Magnolia Bakery med sin obligatoriska kö som sträckte sig runt hörnet på byggnaden.
Fina hus på en tvärgata.
Annan fin tvärgata.
Gick i en del butiker och köpte bland annat ett par örhängen i form av små ugglor.
Lämnade sen Bleeker Street och gick till C.O.Bigelow, det äldsta apoteket i USA. Där var det inte så mycket mediciner förutom vid disken längst bak, men de hade massor med häliga kroppsprodukter och skönhetsartiklar och så. Jag köpte en liten hårborste, med naturlig borst, att ha i handväskan och ett nagellack.
Pumpaförsäljning i en affär bredvid det gamla apoteket.
Tog mig sen vidare två stopp med metron till Canal Street.
Gick runt på de mysiga gatorna och gick i fina butiker. Hittade av en slup till Mariebelle, som jag kom på att jag läst om på Sofi Fahrmans blogg. En fin chokladbutik med en tjusig Cacao Bar längst bak i butiken. Jag köpte med mig ett par praliner och Earl Grey-te.
Efter en hel dags promenerande och shoppande mötte jag äntligen upp min man och så gick vi till Ed's Lobster Bar på Lafayette Street.
Vi satte oss först i baren och beställde blueberry margarita och tittade på menyn.
Sen fick vi byta till ett vanligt bord och jag beställde Lobster Roll och Lukasz beställde Lobster Burger.
Lite trötta strax innan maten kom in.
Här är min Lobster Roll som är ett grillat korvbröd med smör, fyllt med en röra på färsk hummer. Du kanske inte tycker det låter så speciellt och får upp en bild i huvudet på en baguette med kladdig skagenröra... Men oh no! säger jag bara, det här var så himla himla gott, troligtvis det godaste jag ätit i hela mitt liv. Jag GRÄT efter första tuggan! På riktigt alltså. Och sen kunde jag knappt sluta och bara undrade varför jag inte kunde få äta detta vid varje måltid, varje dag, i resten av mitt liv. Eller så kunde jag bara dött på fläcken eftersom mitt liv kändes fullbordat just vid detta ögonblick. Så gott var det.
Lukasz burgare var också väldigt god men inte i närheten av min roll...
Vi körde roll till efterrätt också. Fylld med vaniljglass, med chokladsås på toppen. Supergott!
Efter att vi ätit oss makalöst mätta stängde Ed's och vi gick därifrån för att möta upp Josefin, Fredrik, Carro och Mattias. Vi satte oss på en lite för stor, lite för tom och lite för opersonlig bar och tog varsin drink. Sen var vi alla så trötta att vi sa hejdå till varandra och till den sista kvällen i New York och åkte tillbaka till hotellet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar