7 mars 2013

HONG KONG PART 2

Efter lördagsfrukost på hotellet åkte vi in till de centrala delarna av Hong Kong-ön. Där finns nämligen en jättelång rulltrappa, fast med flera stopp, så att man kan stiga av lite överallt. Rulltrappan är kanske en kilometer eller nåt, så vi började dagen med att åka hela vägen upp, med några små pauser för fotografering. Denna delen av stan är väldigt brant, så det vore nog hemskt jobbigt att gå. Ovan syns en del av berget.
När rulltrappan tog slut promenerade vi en bit för att ta oss till bergbanan som går upp till toppen av berget- Victoria Peak.
Jag gillar texten på gatorna.
Bergbanan var en populär attraktion, så vi fick köa ganska länge, men det var det värt. Se bara på denna utsikten! Det hade även blivit rejält varmt när vi kom upp på berget, så det var hur skönt som helst.
På toppen finns det en massa butiker och restauranger så vi köpte nudlar och dumplings och tog det sedan lugnt i solen innan vi åkte ner med bergbanan igen.
Väl nere igen gick vi över gatan, där Hong Kong Park ligger. En ganska liten park som inte verkade ha några öppna ytor, mest tuktad natur, och ett trevligt aviarium, som är gratis att besöka. Inuti går man på gångbryggor några meter över marken och tittar på en massa vackra fåglar. Där uppehöll vi oss en bra stund.
I en damm hittade vi även fina fiskar.
Sen tyckte vi det var dags att åka hemåt och äta lite innan kvällens äventyr.
Vi gick över vindlande gångbroar och trappor och passerade futuristiska byggnader och hamnade till slut inte vid den metrostation vi trodde att vi hamnat vid, men det gick ju bra ändå. Åkte till Northpoint och slängde i oss lite nudelsoppa på ett hak innan vi gick till hotellet för att göra oss i ordning inför kvällen.
Jag var nämligen fast besluten att vi skulle ta oss till Hotel Intercontinental i Kowloon för att från deras Lobby Lounge kolla in stadens ljusspel, som sätter igång varje kväll klockan åtta.
Vi blev placerade i sköna fåtöljer och beställde några drinkar och njöt av utsikten och livemusiken och jag tyckte verkligen att allt var heelt fantastiskt. Så himla bra att vi beställde en omgång drinkar till.
Hej hej från Hong Kong!
När vi ansåg oss vara färdiga med Intercontinental gick vi i några nattöppna butiker och akutshoppade ett par skor åt mig eftersom jag hade fått skoskav.
Utsikten från Kowloon innan vi tog metron till Hong Kong-ön igen. Där tänkte vi att vi skulle leta upp någon bar och av en slump hamnade vi på ett grymt ställe som hett Origin och hade bra inredning och väldigt intressant drinklista.
De hade en massa drinkar baserade på te, så jag beställde en Earl Grey Martini, som var lika god som jag väntat mig.
Eftersom metron slutar gå ganska tidigt fick vi ta taxi hem, men det gjorde inget för det visade sig vara jättebilligt.
På söndagen hade vi inte så mycket tid och det var inget särskilt vi ville göra eller se, så vi koncentrerade oss på att äta. På baren föregående kväll hade bartendern tipsat om ett ställe att äta Dim Sum på. Vi tog oss dit och det visade sig vara en stor lokal, utan fönster, knökfull med kineser och inredning som hämtad från ett festligt bröllop på 80-talet. Vi fick plats efter en stund och fick dela bord med en kinesisk mor och hennes vuxna son. Vi visade upp lappen med vad vi blivit rekommenderade att äta. Två typer av dumplings och en typ av de där goda bullarna (i förgrunden på bilden). Maten var jättegod och billig och vi gick nöjda därifrån.
Sedan var det inte mycket tid kvar för oss innan vi flög vidare till Hanoi, men det tar vi en annan gång.
Sammanfattningsvis får jag väl tillägga att både jag och Lukasz tyckte väldigt bra om Hong Kong och vill absolut åka dit igen.

1. Hittade din blogg när jag letade tips för vår new yorkresa vi gjorde för några veckor sedan, toppenbra tips du gav så det blev att jag läste nästan hela bloggen i ett svep, lite skoj för min man är född i sverige men har polska föräldrar men släkt i polen som vi hälsar på då och då. Vill bara tacka för en toppenblogg, ska bli spännande att få följa er spännande resa!
    Hälsningar
    Junifer

1. Så kul att du hittade hit! Det är ju alltid bra om man kan ge bra tips och idéer. Vad hittade ni på i New York då? Vore spännande att höra! Kul det där med Polen också:)

2. Att man kan nattshoppa skor låter som en jäkligt bra plats att vara på enligt mig!:P Vilka roliga saker ni hittar på, vilka äventyr! Ser fram emot att läsa mer snart och önskar er lycka till på vägen!

Kram, Ina

1. Ja visst är det bra att man kan nattshoppa skor! Särskilt när man har skoskav. Fast jag tycker samtidigt synd om de som behöver jobba så sent i butikerna:(
      Hoppas allt står bra till med dig annars!