3 januari 2012

2011, Januari till Juni

Förra året var fullt av en massa bra saker, så jag tänkte helt enkelt att vi kikar på en del av det som fastnat på bild under det första halvåret.
År 2011 firades in med sand mellan tårna och humöret på topp på en strand i Sydney, blickandes ut över vattnet och alla fantastiska fyrverkerier. Det var vår smekmånad och den började med några dagar i Sydney, vartefter vi for vidare till Hervey Bay och Fraser Island där höjdpunkten var att bada i Lake McKenzie.
Sedan bar resan av söderut och vi körde Great Ocean Road med final vid de tolv apostlarna. De sista fem dagarna i Australien tillbringades i Melbourne. Våra vänner Evelina och Daniel var med under hela tiden i Australien utom de fyra sista dagarna. Sen åkte vi till Nya Zeeland.
Den andra dagen tog vi oss till paradisvackra Cathedral Cove. Dit vill jag hemskt gärna åka igen!
Sen körde Lukasz runt med mig 375 mil på de båda öarna, från Auckland i norr till Christchurch i söder. Vi besökte bland annat Hobbitton, åkte på vinprovning i Marlborough och åkte via Arthurs Pass till superhäftiga Castel Hill.
Vi klättrade på Franz Josef-glaciären och tog även en helikoptertur som tog oss upp på dess topp och flög vidare runt landets högsta berg, Mount Cook.
Åkte vidare till underbart vackra Wanaka där jag hoppade fallskärm, vilket jag mer än gärna skulle vilja göra igen och igen och igen och igen...
Körde till vackraste Queenstown, där vi bodde två nätter och bland annat åkte jet-båt och hängde med vänner vi träffade på vägen.
Åkte även till Dunedin där vi tittade på albatrosser och pingviner. Sista dagen på NZ tillbringades i Christchurch och en vecka efter att vi kommit hem till Sverige drabbades de av en fruktansvärd jordbävning. Så otroligt hemskt!
Hemma igen och på hundpromenad med Josefin, Doris och Siri och fotograf Lukasz så klart.
Lukasz fyllde år och vi bjöd på kalas med två stora jordgubbstårtor.
Lite senare åkte jag med kollegorna till Hemsedal i Norge för att åka skidor en helg.
Strax efter det satt vi på uteservering för första gången på året.
Magnolian började blomma.
I jobbärende åkte jag ribb-båt till ön Nidingen på västkusten. Det var spännande och intressant att besöka Sveriges första fyrplats och tredje största fågelstation.
Några dagar senare åkte jag med jobbet på studieresa till Berlin. Det blev en fartfylld helg med många roliga minnen och lite sömn.
Lite senare fick vi besök av svärmor och tog med henne till Sofiero för att titta på alla blommande Rododendron. Vi tog även en tur till Mölle och Kullens fyr.
På Sveriges nationaldag åkte jag och Josefin till Köpenhamn. Det var en otroligt het dag.
Vi fikade på Royal Café och åt middag på Sommersko med sin fina flygel.
Hettan var på topp i juni och det åskade rejält i Helsingborg. Lukasz är en riktig blixtjägare och ger sig alltid ut med kameran så fort åskan är på ingång.
Besökte Wanås slott utanför Hässleholm. Där har de en trevlig konstutställning i skogen.
Pappa fyllde år och jag bakade denna supergoda tårta med jordgubbsmousse till honom.
Så blev det midsommar, vilket firades på tu man hand i stugan på Öland. Det blev mycket mys, loppisjakt och smörgåsar under bar himmel.
Och så hände det sig att världens finaste lilla tjej kom till världen och Lukasz blev farbror, vilket får stå för det stora finalnumret i den första akten av nyårskrönikan 2011.